De webwinkel van het Expertisecentrum Nederlands maakt gebruik van cookies zodat wij u beter van dienst kunnen zijn. Gaat u hiermee akkoord?
Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw
€ 24,95
  • Delen:
Bestellen


Verder winkelen

Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw
Prototypen voor het creëren van interactieve leessituaties en het ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag

  • Helder en praktisch boek voor leerkrachten groep 1-3
  • Tips voor een stimulerende schrijf- en leesomgeving
  • Schrijfgedrag op een hoger niveau brengen
  • Uitdagende taalactiviteiten voor veel lees- en schrijfplezier
  • Geeft invulling aan tussendoelen beginnende geletterdheid 

Taal stimuleren in de onderbouw
Kinderen die opgroeien in een huis met veel boeken en schrijfmateriaal en die regelmatig worden voorgelezen, ontwikkelen al vroeg belangstelling voor geschreven taal. Voor kinderen die thuis weinig van deze ´lees- en schrijfervaringen´ opdoen, is het belangrijk dat ze op school al vroeg op een speelse manier met geschreven taal in aanraking komen. Dit boek biedt leerkrachten van groep 1-3 concrete voorbeelden van stimulerende lees- en schrijfactiviteiten.

Uitdagende taalactiviteiten en interactieve leessituaties
In het boek staan veel voorbeelden beschreven die duidelijk maken hoe je interactieve leessituaties kunt creëren, bijvoorbeeld rond prentenboeken en verhalen, en voor het ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag. Bij elke activiteit zijn heldere doelen aangegeven en is een beschrijving in stappen opgenomen. Het is een praktisch boek dat leerkrachten stimuleert om door de dag heen met de kinderen gesprekjes te voeren over geschreven taal aan de hand van situaties die zich voordoen. Belangrijkste doel van het boek is kinderen te laten ervaren dat lezen en schrijven leuk en leerzaam is.

Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw is de eerste in een reeks van drie boeken over het stimuleren van geletterdheid. De overige twee zijn Werken aan taalbewustzijn en Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen.

In het project Geletterdheid van het Expertisecentrum Nederlands zijn zes prototypen ontwikkeld waarbij interactief taalonderwijs centraal staat: Creëren van interactieve leessituaties, Ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag, Functionele contexten en authentieke leertaken, Strategisch lezen, Procesgericht schrijven en Taalspel en taalbewustzijn.

 

  • Auteur(s): Margareth van Kleef en Marieke Tomesen
  • Jaartal: 2016
  • Taal: Nederlands
  • Afmetingen: 241 x 169 x 23
  • Pagina's: 272
  • ISBN: 9789077529058
  • Artikelnummer: EXP500113
  • Uitvoering: Boek
  • Druk/editie: 4e druk
  • Uitgever: Expertisecentrum Nederlands

Winkelwagen

Bekijk winkelwagen

0 artikelen in je winkelwagen

€ 0,00

Nieuwsbrief

Nieuwsbrief

Aanbieding

  • Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw
    Boek

    Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw

    € 24,95
  • Opbrengstgericht werken aan lezen en schrijven
    Boek + CD-rom

    Opbrengstgericht werken aan lezen en schrijven

    € 19,95
  • Interactief lees- en schrijfonderwijs
    Boek

    Interactief lees- en schrijfonderwijs

    € 19,95
  • Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid
    Boek

    Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid

    € 19,95

Speciaal geselecteerd

  • Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor het SBO
    Boek

    Protocol Leesproblemen en Dyslexie voor het SBO

    € 9,95
  • Op Woordenjacht
    Boek

    Op Woordenjacht

    € 24,95
  • CombiList. Een instrument voor taalontwikkeling via interactie
    Boek

    CombiList. Een instrument voor taalontwikkeling via interactie

    € 19,95