De webwinkel van het Expertisecentrum Nederlands maakt gebruik van cookies zodat wij u beter van dienst kunnen zijn. Gaat u hiermee akkoord?
Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen
€ 18,95
  • Delen:


Verder winkelen

Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen
Prototype voor lees- en schrijfonderwijs in betekenisvolle contexten

  • Praktijkgericht boek voor leerkrachten groep 2-4
  • Kinderen leren met plezier lees- en schrijfstrategieën
  • Als aanvulling of los van de methode
  • Stimulerende taalactiviteiten
  • Geeft invulling aan tussendoelen en leerlijnen geletterdheid

Met plezier lees- en schrijfstrategieën aanleren
Jonge kinderen willen erg graag leren lezen en schrijven. Ze kunnen niet wachten om het raadsel van het schrift te ontcijferen. Hiervoor hebben ze lees- en schrijfstrategieën nodig die ze het best kunnen leren in een betekenisvolle context. Veel methodes laten weinig ruimte om kinderen zelf onderwerpen te laten kiezen. Maar ze leren taal het best in een prikkelend ingerichte leeromgeving die aansluit bij hun eigen ervaringen en leervragen.

Met dit boek leer je betekenisvolle contexten creëren die uitdagen tot strategisch lezen en schrijven. Het praktisch opgezette boek is zowel bruikbaar als aanvulling op de methode als los van de methode en is bedoeld voor leerkrachten van groep 2-4. 

Betekenisvolle taalactiviteiten
Het boek geeft allerlei voorbeelden van betekenisvolle lees- en. Hoewel kleuters vaak nog niet kunnen lezen en schrijven, leer je als leerkracht van groep 2 aandacht besteden aan strategieën waardoor hun taalontwikkeling wordt gestimuleerd. De leerkrachten van groep 3 en 4 leren kinderen doelgericht met teksten omgaan. De combinatie van theorie en praktische tips garandeert een succesvolle toepassing in de dagelijkse praktijk. Wie volgens de aanwijzingen werkt, geeft invulling aan tussendoelen en leerlijnen voor geletterdheid

Strategisch lezen en schrijven met jonge kinderen is de derde in een reeks van drie boeken over het stimuleren van geletterdheid. Het volgt op het eerste boek Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw. Het tweede boek is Werken aan taalbewustzijn

In het project Geletterdheid van het Expertisecentrum Nederlands zijn zes prototypen ontwikkeld waarbij interactief taalonderwijs centraal staat: Creëren van interactieve leessituaties, Ontlokken van (nieuw) schrijfgedrag, Functionele contexten en authentieke leertaken, Strategisch lezen, Procesgericht schrijven en Taalspel en taalbewustzijn.

  • Auteur(s): Margareth van Kleef en Marieke Tomesen
  • Jaartal: 2005
  • Taal: Nederlands
  • Afmetingen: 240 x 170 x 17
  • Pagina's: 191
  • ISBN: 9789077529133
  • Artikelnummer: EXP500153
  • Uitvoering: Boek
  • Druk/editie: 1e druk
  • Uitgever: Expertisecentrum Nederlands

Winkelwagen

Bekijk winkelwagen

0 artikelen in je winkelwagen

€ 0,00

Aanbieding

  • Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw
    Boek

    Stimulerende lees- en schrijfactiviteiten in de onderbouw

    € 25,95
  • Opbrengstgericht werken aan lezen en schrijven
    Boek

    Opbrengstgericht werken aan lezen en schrijven

    € 25,95
  • Interactief lees- en schrijfonderwijs
    Boek

    Interactief lees- en schrijfonderwijs

    € 20,95
  • Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid
    Boek

    Opbrengstgericht werken aan mondelinge taalvaardigheid

    € 25,95

Speciaal geselecteerd

  • Protocol Preventie van Leesproblemen groep 1 en 2
    Boek

    Protocol Preventie van Leesproblemen groep 1 en 2

    € 32,95
  • Op Woordenjacht
    Boek

    Op Woordenjacht

    € 30,75
  • CombiList. Een instrument voor taalontwikkeling via interactie
    Boek

    CombiList. Een instrument voor taalontwikkeling via interactie

    € 20,95
  • Zaakvakken en Taal: Twee vliegen in één klap!
    Boek

    Zaakvakken en Taal: Twee vliegen in één klap!

    € 35,95